お知らせ

BoardJapan Kyushu Branch

Event Information

Title 情報処理学会九州支部の講演会のご案内
Publication Date 2014/06/03
Content

情報処理学会九州支部の講演会のご案内

九州大学システム情報科学研究院と情報処理学会九州支部は
国立情報学研究所教授の杉本晃宏先生他をお招きして,
下記の講演会を開催いたします。

お誘いあわせの上、ご参加ください。


日時:平成26年6月25日(水)16:00~17:30
場所:九州大学伊都キャンパスウェスト2号館521講義室

連絡先:谷口倫一郎(九州大学)
    rin [at] kyudai.jp

Title: A Compact 3D Surface Representation for 3D Modeling
using an RGB-D Camera
Speaker: Diego Thomas
Project Assistant Professor
National Institute of Informatics, Japan
Abstract:
The generation of fine 3D models from RGB-D measurements is of wide
interest for the computer vision community, with various potential
applications. For example, 3D models of real scenes can be used in
serious games or indoor space organisation. Also, 3D models of humans
(avatar) can be used for remote users interaction in virtual
environments. With recent efforts on developing inexpensive depth
sensors such as the Microsoft Kinect camera or the Asus Xtion Pro
camera (also called RGB-D cameras), capturing depth information in
indoor environments becomes an easy task.
This new set-up opens new possibilities for 3D modeling, and several
softwares have been already proposed to realise live 3D reconstruction
using RGB-D cameras. We propose a new flexible 3D surface
representation using a set of parametric surface patches that is cheap
in memory use and, nevertheless, achieves accurate generation of 3D
models from RGB-D image sequences. Projecting a scene or an object
onto different parametric surface patches reduces significantly the
size of the 3D representation and thus it allows us to generate
textured 3D models with lower memory requirement while keeping
accuracy and easiness to update with live RGB-D measurements.
Experimental results with two different scenarios (indoor scene
reconstruction and 3D face reconstruction) confirm effectiveness of
our proposed representation, showing accurate generation of 3D models.

--------------------------
タイトル: 視覚的顕著性に基づく注視の検出とその応用
講演者: 杉本 晃宏 (国立情報学研究所)

概要:
人がどこに視覚的注意を向けているかを知ることは,人間の内部状態を
推定するための重要な手掛かりとなり, インタラクティブな情報提示技術や
Attentive User Interface といった様々な分野への応用が期待されている.
視覚的注意を推定する手法として,近年,視覚的顕著性が注目を浴びている.
視覚的顕著性は人間のボトムアップな視覚的注意メカニズムに相当し,視野
内において人間がどの領域を注視しやすいかを顕著度のマップとして表現す
るものである.本講演では, (1) 頭部装着型カメラから撮影された一人称視点映
像のみから,映像を撮影した本人の視覚的注意を推定する手法, (2) 視覚刺激
を受容する網膜部位に応じて,その視覚特性が変化することを考慮した視覚的顕
著性モデル, (3) 音響信号との同期を考慮した視覚的顕著性モデル, を紹介する
とともに, 視覚的顕著性を視線誘導に応用する研究についても紹介する.

以上